Politici, de belichaming van armoedige verkoop
Wie wint meer kiezers? De Salestijger, de Oehoe of de Wolf …
De afgelopen dagen zijn we weer getrakteerd op goed bedoelde amateur politici, met een matige pitch, en de meest vreemde filmpjes om kiezers mee af te schrikken. Maar ook de professionele politici hebben zich over het algemeen van hun meest slechte verkoopkant kant laten zien. Door in debatten ruzie te maken, de concurrent belachelijk te maken en door elkaar heen te kakelen zodat de kiezer (klant) er in elk geval niets aan had.
Ik roep het dagelijks, maar nu nog maar eens een keer. Iedereen verkoopt. Ook politici! Alleen niet iedereen doet dat even effectief. De oorzaak van slechte verkoopcommunicatie zijn de overtuigingen in ons hoofd.
Ik ben razend benieuwd als ik naar de vele debatten en tv-programma’s kijk en luister, wat de overtuiging is waarmee politici aan de slag gaan of wat de overtuiging is die een politicus wil uitdragen. Ik vrees dat de meeste denken dat ze anderen moeten verslaan, met als middel negatieve, aanvallende communicatie naar en over anderen. In het bedrijfsleven zou dergelijke communicatie over je concurrent direct worden afgestraft.
De ambitie van politici is helder. Ze willen regeren, meewerken en denken aan een beter Nederland. Dat is een grote en mooie ambitie. Het systeem waarmee ze dit doel bereiken hapert echter aan alle kanten. En als je geen goed systeem hebt afgesproken over hoe je de wedstrijd gaat winnen, dan worden de communicatieve acties vaak niet meer dan schieten met hagel. Hagel waarmee je af en toe een kiezer raakt. Maar vaker schade veroorzaakt.
Tijdens het verkiezingsdebat bij Nieuwsuur afgelopen maandag zie je dan gebeuren dat Alexander Pechtold drukker is met overleven van het debat dan met het maken van contact met de kijker, en dus zijn kiezer niet bereikt. Het wordt dan cabaret in plaats van het over de bühne brengen van je unieke kiespunten (UKP’s). Resultaat: Wilders gaat de pers in als de wolf en Pechtold als oehoe.
Er is dus nog veel te leren in politiek verkoopland.
PS: Heren & dames politici, werk aan uw overtuigingen m.b.t. winnen van verkiezingen.
Marc Dijk
Bron: marcdijk.nl