Uw medewerkers maken u af op facebook
Business case #1:
Business case #2
Een medewerker komt steeds te laat, heeft zijn werk niet af of werkt enorm traag of heeft zelfs iets gestolen en vindt dat de talloze kansen die hem gegeven zijn om zijn gedrag te veranderen en om hem zijn baan te houden onvoldoende zijn. Hij voelt zich verongelijkt door zijn ontslag en laat dit kwaad weten op Twitter als hij thuis komt.
“Ze hebben me zojuist zomaar ontslagen! Ik ben een paar keer te laat gekomen, nou en?!” post hij. “Ik heb daar al bijna een jaar hard gewerkt en nou flikken ze me dit?” “Wat een k*t bedrijf!” gooit hij er nog even achteraan.
Uiteraard zal deze medewerker nooit de ware toedracht tot zijn ontslag toegeven. Of vertellen hoeveel 1-op-1 gesprekken, coachingssessies en andere kansen die hij heeft gehad om zijn prestaties en gedrag te verbeteren hij heeft gehad. Maar het negatieve commentaar blijft voor altijd bestaan.
Business case #3
De invloed van Social Media
- een gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden op Facebook
- 50% van alle gebruikers loggen er per dag in
- 48% van de gebruikers geven aan nieuws het eerst te horen via Facebook
- er zijn in totaal 1,26 miljard gebruikers
- 155 miljoen gebruikers alleen al in de VS
- 1 op de 13 mensen op Aarde zit op Facebook
- 71.2 % van alle internet gebruikers zit op Facebook
Elke 20 minuten worden er
- 1.000.000 links gedeeld op Facebook
- 1.972.000 vriendschapsverzoeken geaccepteerd
- 2.716.000 berichten verstuurd
- 10.200.000 commentaren gepost
- 1.587.000 wallposts geschreven
Denk je nog steeds dat Facebook geen invloed heeft en alleen voor de gezelligheid is?
Opvoeden is de enige remedie
Als u de Social Media negeert zou u net zo goed een advertentie in een landelijk dagblad kunnen plaatsen of op het RTL Nieuws kunnen zeggen wat een slechte werkgever u bent en hoe slecht u uw medewerkers behandeld. Dit heeft het zelfde effect als duizenden vrienden en volgers die allemaal de verkeerde indruk krijgen van uw bedrijf.
Nou denkt u vast dat u goed vertegenwoordigd bent op de Sociale Media, maar ik kan u vertellen dat hier en daar een “Like-en-win”-actie of een perfecte Marketing oproep plaatsen geen enkel effect heeft op dit soort schade. En als u probeert de situatie uit te leggen op iemands tijdlijn zult u helemaal van een koude kermis thuis komen.
Het hoeven maar een paar mensen te zijn die in hun pyjama, met hun pantoffels aan, een paar van deze berichten te plaatsen om uw bedrijf echte schade aan te brengen. Brandjes blussen helpt dan niet meer. De enige oplossing is om te voorkomen dat dit soort berichten het grotere publiek bereiken.
Stel duidelijke grenzen en zorg dat de regels omtrent publicaties op Social Media helder zijn. Maak duidelijk wat de consequenties kunnen zijn en wat u zult doen in zulke gevallen. Misschien kunt u er niet altijd controle over hebben en misschien zult u niet meteen een rechtszaak aanspannen, maar dat weten zij niet. De angst voor represailles kan misschien net het enige zijn wat een boze uitlating tegen houdt.
Stel uw medewerkers de volgende vragen:
“Vind je het nodig of geschikt om informatie te publiceren omtrent procedures, roosters of planning van een afdeling op Social Media? Is het noodzakelijk dat je tientallen vrienden en honderden Volgers weten dat het bedrijf waarvoor je werkt het nodig acht dat je moet werken tijdens de openingstijden van het bedrijf? Moet een bedrijf dat tonnen investeert in klantenservice en 7 dagen in de week geopend is zichzelf rechtvaardigen dat het probeert haar personeel zo efficiënt mogelijk in te plannen?”
Maar is dit zaak voor ook maar iemand buiten dit bedrijf? Het antwoord is natuurlijk nee, maar het wordt hun zaak op het moment dat je deze informatie verspreid over het internet, commentaar post of berichten plaatst. En dan wordt het ook de zaak van al hun contacten.”