Arnoud Klerkx en de zeven leiderschapsprincipes van Stephen Covey

Arnoud Klerkx: ‘Ik ben niet iemand die op de winkel past’

Hoe brengt Arnoud Klerkx (45), Chief Digital Officer bij technische groothandel Kramp, de zeven leiderschapsprincipes van Stephen Covey in de praktijk?

oen Arnoud Klerkx benaderd werd voor de rol van Chief Technical Officer bij technische groothandel Kramp was hij in eerste instantie niet geïnteresseerd. ‘Te technisch’ vond hij. Hij sloeg wel aan op de bredere functie van Chief Digital Officer. Daar heeft hij nu tot taak om de groothandel uit Varsseveld, die onderdelen en services levert aan meer dan 40.000 dealers van landbouwmachines, tuinmachines, bouw- en grondverzetmachines, machinebouwers en reparatie- en productiebedrijven, verder het digitale tijdperk in te loodsen.

#1 Wees proactief

‘Als ik ergens aan begin kijk ik altijd vijf stappen vooruit. Waar liggen kansen? Wat zijn bedreigingen? Hoe kunnen we daarmee omgaan? In een assessment stond ooit de zin dat ik graag “the exciting safe wil maken”. Ik ben niet risicomijdend, maar ik wil wel graag weten waar ik aan begin. Kramp is nu een start-up begonnen, los van het bedrijf in Varsseveld, vlakbij Utrecht Centraal. Dat is natuurlijk allemaal superspannend, maar ik vind het belangrijk dat we ook nadenken hoe we hier op langere termijn mee omgaan. Een ander voorbeeld: we hebben op een aantal plekken in het bedrijf projecten rondom zaken als machine learning, AI en dataprojecten, maar ik zie het lijk al drijven. Ik wil orde in de chaos. Ik snap dat we innovatie nodig hebben, maar dan moeten we wel weten wat er gebeurt zodat we, indien nodig, kunnen bijsturen.’

#2 Begin met het doel in gedachten

‘Ik heb een sterke visie, weet waar ik heen wil. Ik heb dat ook nodig, ik ben niet iemand die op de winkel past. Bij Kramp is het doel heel duidelijk. Toen ik begon was het een groothandel die goed was in e-commerce, maar er worden nog veel mogelijkheden niet benut. Consumentenwebsites als Coolblue lopen ver op ons voor op het gebied van klantbeleving, datagebruik en klantprocessen. Daar wil ik heen, ik wil dat wij onze klanten dezelfde ervaring bieden als mensen op een consumentenwebsite hebben.’

#3 Belangrijke zaken eerst

‘Ik vind het lastig om te gaan met mensen die hoofd- en bijzaken niet kunnen scheiden. Zelf heb ik dat in me, ik heb dat niet hoeven leren. Wat ik wel lastig blijf vinden, is delegeren. Ik doe liever dingen zelf,zodat ik controle heb. Maar op een gegeven moment kan je niet meer alles zelf doen. Dan moet je besluiten waar je wel induikt en wat je aan anderen overlaat. Toen ik bij Ziggo zat, werd ik gedwongen om dat te leren. Bovenop mijn baan moest ik ineens een grote transformatie begeleiden. Er kwam nog een hele baan bovenop. Ineens moest ik 800 mensen gaan sturen en moest ik accepteren dat ik niet alles wist en ook niet alles kón weten. Ik moest dingen loslaten, mensen in stelling brengen en duidelijk delegeren.’

#4 Denk win-win

‘Voor mij betekent win-win niet dat iedereen altijd even blij is, maar dat er ook uit soms moeilijke situaties goede dingen gehaald kunnen worden. Toen ik net bij Kramp begonnen was heb ik een groot project in ons callcenter stopgezet. Iedereen was er wel enthousiast over, maar ik vond dat het project te veel en vooral te vroeg wilde doen. We waren er nog niet klaar voor. Het voelde voor mij alsof we de badkamer al aan het inrichten waren terwijl de begane grond nog niet af was. Toch loste dat project wel een aantal prangende problemen binnen het bedrijf op. Ik heb dus gekeken hoe we die oplossingen konden behouden ondanks dat het project niet doorging.’

Het volledige interview met Arnoud Klerkx staat in het nieuwste nummer van MT. 

Bron: MT.nl

Geef een antwoord