Google in een notendop – feiten en (markt)cijfers

In 1999 was Google een zoekmachine met nog geen 8% marktaandeel. Anno 2015 is Google uitgegroeid tot een van de machtigste en meest winstgevende bedrijven ter wereld en heeft ze onder andere een zoekmachine in bezit met een wereldwijd marktaandeel van bijna 70% (bron: NetMarketShare).

De zoekmachine is nog altijd voor de meeste internetgebruikers hét hulpmiddel om het wereldwijde web te verkennen. Google.com is de website met het hoogste bereik ter wereld (51,5% van alle internetgebruikers in 2013, bron: Alexa).

In Nederland staat Google wat betreft websites en qua bereik zelfs op plek 1 en 2: met Google.nl als lijstaanvoerder en Google.com als eerste volger.

In ons land maakt niet meer dan 3% van de internetgebruikers in het geheel GEEN gebruik (never, nooit niet) van zoekmachines. Die brave borsten toetsen waarschijnlijk alleen bij de koffie even ‘telegraaf.nl’ of ‘ad.nl’ in de adresbalk van de browser in en weidden zich de rest van de dag ongetwijfeld verder aan fijne offline activiteiten zoals bloemschikken of lammetjes aaien.

Vrijwel iedereen in Nederland die gebruik maakt van zoekmachines wendt zich tot Google als ze iets willen weten. Een handvol ouderen daargelaten, die het oud-Hollandse Startpagina.nl nog altijd het best weten te vinden als ze iets zoeken. 70% van deze gebruikers wordt echter via een startpagina van Startpagina alsnog door Google doorgesluisd naar de plek van bestemming (bron: Nationale Search Engine Monitor 2014, iProspect/RMI).

En dan zijn er nog enkelen onder ons in dit land die Vinden.nl het beste of fijnste hulpmiddel vinden om iets te vinden. Maar het kan ook zijn dat ze zich welbewust tegendraads opstellen en Google niet aan nog meer inzicht willen helpen in ons zoekgedrag op internet.

Wereldwijd gezien doen branchegenoten zoals Yahoo en Bing nog een poging om Google onder druk te zetten in zoekmachineland. Zo sloot Yahoo bijvoorbeeld een deal met de makers van de populaire browser Firefox om als standaard zoekmachinefunctie opgenomen te worden in de browser. Een slimme zet, maar om Google werkelijk te bedreigen moet je van goeden huize komen.

De Europese Commissie is al jarenlang bezig met een kruistocht tegen Google en andere grote it-bedrijven met veel marktmacht. In april 2015 werd Google -na een onderzoek dat vijf jaar in beslag nam- aangeklaagd voor het bevoordelen van haar eigen prijsvergelijker (Google Shopping) binnen de zoekresultaten van de zoekmachine.

Google kwam de Europese Unie al meerdere malen tegemoet door haar diensten aan te passen. Maar niet voldoende volgens de Europese Commissie en klagende concurrenten. Het aanpakken van Google Shopping moet je zien als een proefproces, want ook het koppelen van Google-producten aan Android-telefoons is een voorbeeld van een praktijk die door de Europese Commissie wordt gezien als ‘misbruik van een dominante positie binnen een deelmarkt’.

Je kunt je echter afvragen, of de strategie van de Europese Commissie gerechtvaardigd en zinvol is. Marktleiders voorzien doorsnee gebruikers van handige hulpmiddelen met een interessante propositie (vaak: gebruik = gratis) en het verleden leert wel, dat de marktposities van machtige bedrijven altijd wel weer afbrokkelen.

Omdat dominante tech-bedrijven nu eenmaal op een gegeven moment altijd te laat inspelen op belangrijke veranderingen, denk maar aan IBM en Microsoft.

 

Over de schrijver van dit artikel:

Gerson Heidinga is communicatiewetenschapper en marketeer, werkt binnen de media-/ telecommunicatiebranche en is gespecialiseerd in online marketing en communicatie.

Daarnaast treedt hij op als zelfstandig marketingcommunicatie-adviseur voor Magneta.nl en bedient daarbij voornamelijk organisaties in het MKB.

Meer informatie over dit onderwerp inwinnen?

Vrijblijvend advies ontvangen over de ideale (online) marketingcommunicatiestrategie voor uw bedrijf? Neem contact op via www.Magneta.nl.

Gerson Heidinga

Gerson is lid van onze vaste redactie en onze specialist op het gebied van Marketing. Hij is eigenaar van Magneta Marketing- en Communicatiediensten welke als specialisatie Internet en nieuwe media heeft. Specifiek, afstemming tussen vorm, doelstellingen en functies, vindbaarheid, gebruikersgemak, analyse m.b.v. statistieken en het pad van call-to-action tot aan conversie. LinkedIn: nl.linkedin.com/pub/gerson-heidinga/1/751/7bb/nl Website: www.magneta.nl

Geef een antwoord