Zakelijke gebruiker moet gaan betalen voor WhatsApp

Berichten we onlangs nog dat WhatsApp maar weinig gebruikt wordt als kanaal voor klantenservice activiteiten, worden we spontaan overladen met berichten van bedrijven die WhatsApp willen gaan gebruiken voor hun klantenservice. Bedrijven zoals Total, Videoland, Zalando, Coolblue, Transavia en ABN AMRO hebben allemaal WhatsApp omarmt en gebruiken het of onderzoeken de mogelijkheden. Maar zoals het er nu naar uit ziet moet de zakelijke gebruiker gaan betalen voor WhatsApp.

Zakelijk? Dan betalen

Zakelijke gebruiker moet gaan betalen voor WhatsApp en Fcebook MessengerEn dat is eigenaar Facebook ook opgevallen, want binnenkort zal er betaald moeten worden om WhatsApp zakelijk in te zetten. Of Facebook op Europa gewacht heeft of dat dit al in de planning zat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Maar feit is wel dat ook Facebook voor de gewone gebruiker gratis is maar voor zakelijke gebruikers betaalde services bevat en het zat er dik in dat WhatsApp het zelfde lot wachtte tot Facebook het over nam.

Zoals het er nu uitziet zal Facebook haar eigen Busines on Manager programma hiervoor gaan inzetten. Bedrijven kunnen tegen betaling via dit platform contact leggen met klanten. Het gaat daarbij met name om orderbevestigingen, track and trace en andere diensten voor klanten. Nu wordt daar vaak nog andere software voor gebruikt of een speciale smartphone die is aangeschaft voor klantcontact. In eerste instantie kunnen bedrijven zich gratis en vrijwillig aanmelden voor Business on Messenger. Maar na een bepaalde periode zullen bedrijven gewoon moeten betalen voor WhatsApp-diensten via het platform.

Geef een antwoord